Évszaktípusok

Az évszaktípusok kialakulása

Szinte biztosan mindenki hallotta már ilyen-olyan mélységekben ezeket a kifejezéseket: színanalitika, évszakelmélet, évszak/színtípusok… Ez ugyanis nem egy új keletű divathóbort.

Híres tudósok, művészek már évszázadok óta foglalkoztak a színelmélet tudományával, többek között Sir Isaac Newton, Johann Wolfgang Goethe… A színtanácsadás alapjául szolgáló évszak/színtípus elmélet pedig az 1920-as évekre tehető, melyet Johannes Itten svájci festő és művészetpedagógus dolgozott ki. Itten a diákjainak azt a feladatot adta, hogy fessenek harmonikus színsorozatot. A diákok meglepő módon teljesen mást láttak és festettek meg harmonikusnak. Észrevette emellett azt is, hogy ezek a színkombinációk, megegyeznek a saját fizikai külsejükön megtalálható színekkel, azaz szép harmóniát alkot saját bőrükkel, szemükkel, hajukkal, és, hogy ezek a harmonikusnak ítélt színkombinációk, megegyeznek az évszakok színeivel, innen az évszak elmélet elnevezés.

A 4 alaptípus

Négy alaptípust különböztetünk meg: a Tavaszt, a Nyarat, az Őszt és a Telet. Ezek közül, a Tavasz és az Ősz, meleg tónusú, a Tél és a Nyár pedig hideg tónusú. Ez furcsának tűnhet így leírva, hogy miért lenne a Nyár hideg típus? A hideg és a meleg színárnyalatok évszakról-évszakra váltakoznak, ezért nem a hőmérséklettől, sokkal inkább a fényviszonyoktól és a kontrasztoktól függnek. Képzeljük el, hogy egy szép, nyári napon kinn vagyunk a természetben. A fű zöld, de már nem a tavaszi friss, kicsattanó zöld, hanem az erős napsütés hatása már kicsit lágyabb, törtebb színt vesz fel. Ahogy a horizontot kémleljük, az is picit elmosódottnak, enyhén szürkébe hajlónak tűnik. Ha még messzebb tekintünk, a távoli hegyek, dombok zöldje már-már kékesnek látszik: gondoljunk csak arra, ahogy áttekintünk a Balaton túlsó partjára. Egyértelmű, hogy nem tiszta színeket látunk, hanem romantikusan elmosódott, lágyabb tónusokat. Az összhatás világos, tört, hűvös, pasztelles. Ezek a Nyár típus alap tulajdonságai.

Az altípusok

Sokáig csak a 4 alaptípus volt a köztudatban, tiniként a magazinokból én is ezekről hallottam, és nem voltam igazán kisegítve, mikor be akartam magam sorolni valamelyik típusba, ugyanis az egyes típusok mellett illusztrációként csak a tipikus, “tankönyvi” külsejű példák voltak. Azóta az évszakelmélet rendszere tovább finomodott, eszerint pedig mindegyik évszaktípus további 3 altípusra bontható, azaz összesen így már 12 típusról beszélünk.

Ahogy említettem, a két meleg tónusú típus, azaz a Tavasz és az Ősz, de míg a Tavasz élénk és világos, altípusai pedig a Meleg Tavasz, az Élénk Tavasz és a Világos Tavasz, addig az Ősz a melegségen kívül még tört és sötét is, három altípusa pedig a Meleg Ősz, a Lágy Ősz és a Sötét Ősz. A két hideg típus a Nyár és a Tél, ezen belül a Nyár alapvető tulajdonsága a hidegségen kívül, hogy tört és világos, típusai pedig a Hideg Nyár, a Lágy Nyár és a Világos Nyár, míg a Tél hideg, élénk és sötét, három altípusa a Hideg Tél, az Élénk Tél és a Sötét Tél. Ezek a kis finomhangolások két évszak keveredéséből jönnek létre, azaz például egy Élénk Tavasz (másik nevén: Tavasz-Tél) főtípusa a Tavasz, kisebb mértékben hat rá a Tél is. Ez a típus izgalmasan mutat különféle, meleg, akár kiabálóan élénk, telített árnyalatokban, és kicsit elmozdulhat a Tél színek irányába is. Viszont fontos tudni, attól, hogy valaki Tél hatású Tavasz, még megmarad a Tavasz alaptípusa, ezért nem érdemes túlzottan “telesítenie” magát, mert alapvetően a hideg színek keménnyé, rideggé teszik a Tavaszokat.

A következő részekben, részletesen bemutatom a típusokat.